Nie tylko oliwą kuchnia stoi

05-09-2017

 

Przyzwyczajenie. Często to nim kierujemy się wybierając produkty spożywcze. Zasada ta dotyczy także produktów tłuszczowych. Zwykle mamy pod ręką jeden olej i wykorzystujemy go do każdego rodzaju dać nie zdając sobie sprawy z popełnianych błędów. Po pierwsze: każdy olej czy oliwa ma inne właściwości zdrowotne, po drugie: nie każdy produkt tego typu nadaje się do obróbki termicznej, a na koniec po trzecie: nie urozmaicając kuchni nawet nie wiemy, jak różnorodne (i łatwo dostępne!) smaki nas omijają. Przyjrzyjmy się, jaki mamy wybór:  

1) Oliwa z oliwek

Nazywana królową wśród oliw, uznawana za sekret długowieczności mieszkańców basenu Morza Śródziemnego. Czy słusznie?Ta najbardziej wartościowa uzyskiwana jest w procesie pierwszego tłoczenia dojrzałych owoców na zimno, tzw. Extra Virgin.  Oliwa z oliwek ma mnóstwo korzystnych dla zdrowia właściwości. zalety: - stanowi bogate źródło kwasu oleinowego (omega - 9), który ogranicza zachorowalność na astmę i alergiczny nieżyt dróg oddechowych, powinna więc na stałe trafić do jadłospisu alergików - zawiera spore ilości witamin A, D, E, K - zapobiega tworzeniu się wolnych rodników (a więc opóźnia procesy starzenia!), pomaga przy miażdżycy, kamicy żółciowej, reguluje procesy trawienia oraz łagodzi objawy choroby wrzodowej żołądka Uwaga! Na oliwie można smażyć krótko i raczej w niskich temperaturach. Do zaawansowanej obróbki termicznej znacznie lepiej nada się oliwa z drugiego tłoczenia lub z wytłoczyn - nie dość, że jest tańsza to ma wyższy punkt dymienia (odporność na wysokie temperatury) i łagodniejszy smak, przez co nie zdominuje smaku potrawy.

 

 

2) Olej lniany

Produkowany jest poprzez tłoczenie na zimno nasion lnu. Cechują go - coraz częściej doceniane przez konsumentów - walory smakowe, oraz wysoka zawartość kwasów omega 3 i 6. zalety: - olej lniany uznawany jest za produkt ograniczający ryzyko wystąpienia wielu nowotworów dzięki zawartości substancji antyoksydacyjnych - wspomaga funkcjonowanie serca i ogranicza ryzyko zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego - skutecznie redukuje tkankę tłuszczową, przez co jest wiernym sojusznikiem w walce o wymarzoną sylwetkę - korzystnie wpływa na układ nerwowy, ma udokumentowany, pozytywny wpływ na wspomaganie leczenia osób z chorobą Alzheimera i stwardnieniem rozsianym - znacznie redukuje poziom tzw. złego cholesterolu Uwaga! Olej lniany ma mnóstwo pozytywnych właściwości, ale jest bardzo delikatny i szybko je traci. Nie nadaje się do obróbki termicznej i powinien być spożywany na surowo. Poleca się przechowywanie go w lodówce.

 

 

3) Olej sezamowy

  Sezam uważany jest za pierwszą roślinę, z której pozyskiwano olej. Jest niezwykle ceniony nie tylko za walory smakowe, ale też łatwość przechowywania (nie jełczeje w cieple).  Warto pamiętać, że - podobnie jak pozostałe szlachetne oleje - nie nadaje się do smażenia w temperaturze powyżej 70 stopni. zalety: - lekko orzechowy, łagodny smak i zapach - nadaje potrawom orientalnego, egzotycznego posmaku, dzięki czemu stanowi świetne urozmaicenie kuchni europejskiej - obniża ciśnienie krwi i ogranicza wchłanianie cholesterolu - ma właściwości oczyszczające i odtruwające, korzystnie wpływa także na gruczoły łojowe przez to powinien być szczególnie lubiany przez osoby z problemami skórnymi - niektóre źródła podają, że olej sezamowy spowalnia siwienie włosów!

 

Olej sezamowy: Sprawdź w sklepie...

 

4) Olej migdałowy

Szczególnie lubiany przez Włoszki, które stosują go jako środek do nawilżania i pielęgnacji włosów. Główną zaletą z punktu widzenia spożywczego jest bardzo wysoka zawartość kwasu oleinowego. zalety: - przyjemny, słodkawy smak migdałów - znacząco wzmacnia płaszcz lipidowy skóry, przez co powinny na niego zwrócić szczególną uwagę osoby ze schorzeniami dermatologicznymi, np. atopowym zapaleniem skóry - jest źródłem prawdziwego koktajlu witamin z grupy B. - poza kuchnią można go z powodzeniem stosować w kosmetyce jako środek do nawilżania skóry i włosów.

Olej migdałowy: Sprawdź w sklepie...