Dlaczego moda na jedzenie kasz nigdy nie powinna minąć?

25-10-2016

„Kto je kaszę ten jest zdrów!” – to staropolskie przysłowie wróciło obecnie do łask, a kasze stały się naszym regionalnym superfoods. Mnóstwo gatunków łączy jedno: ogromna zawartość minerałów, witamin i błonnika. Jak wybrać kaszę idealną dla siebie i kto kaszy – mimo jej genialnych właściwości – jeść nie powinien?

Dla kogo?

Kasze swoimi właściwościami prozdrowotnymi znacząco przewyższają ziemniaki, ryż i makarony. Są bogatym źródłem skrobi, witamin z grupy B, kwasu foliowego i witaminy E. Zawierają także potas, magnez, wapń, miedź, cynk i krzem. Dlatego, jeśli cierpisz na:

- nadciśnienie, choroby serca i układu krążenia;

- anemię ( lub gdy  jesteś zagrożony tą chorobą);

- depresję, nerwicę, stany lękowe;

- cukrzycę;

to kasza bezapelacyjnie powinna zagościć na Twoim stole.

moda-na-kasze

Dla kogo NIE?

Mimo swoich cennych właściwościom kasza nie każdemu służy. Kasze zawierają sporo fosforu, chloru i siarki, które zakwaszają organizm. Częste jedzenie grubych kasz może zaszkodzić cierpiącym na wrzody żołądka i dwunastnicy, nadkwaśny nieżyt żołądka i refluks żołądkowo-przełykowy.  Powinny unikać jej osoby wycieńczone i chore na nowotwory.

Rodzaje kasz, czyli co dla kogo

Kasza manna – sprzymierzeniec nerek

To kasza o najwyższej zawartości jodu. Ma niewiele błonnika, ale jest lekkostrawna i delikatna dla żołądka. Powinny po nią sięgnąć wszystkie osoby borykające się z dolegliwościami układu pokarmowego i moczowego.

Kasza jęczmienna – dla trawienia

Kasza jęczmienna bogata jest w witaminę PP (niacynę), działa korzystnie na ciśnienie tętnicze, dba o piękny wygląd skóry. Wysoka zawartość błonnika dba o prawidłową kondycję jelit i metabolizm.

Kasza gryczana – dla nadciśnieniowców

Uważana za najzdrowszą z kasz. W przeciwieństwie do swoich sióstr nie działa zakwaszająco na organizm! Jest bogatym źródłem fosforu, cynku i magnezu.

Kasza jaglana – dla alergików

To najstarsza znana kasza. Otrzymuje się ją z nasion prosa. Pod względem wartości odżywczej dorównuje kaszy gryczanej. Ma mało skrobi, za to dużo białka. Wyróżnia się najwyższą zawartością witamin z grupy B: B1, (tiaminy), B2 (ryboflawiny) i B6 (pirydoksyny) oraz żelaza i miedzi. Ponadto jest lekkostrawna i nie uczula, bo nie zawiera glutenu.