CHIA znaczy siła!

04-09-2017

chia10

Nasiona chia, do złudzenia przypominające dobrze nam znane siemię lniane, szturmem zdobyły sklepowe półki, strony magazynów kulinarnych i najlepsze przepisy czołowych, polskich blogerów. O ich znakomitych właściwościach wiadomo od co najmniej kilku wieków, ale dopiero teraz odkrywają swoje prozdrowotne właściwości przed konsumpcyjnym społeczeństwem, które coraz chętniej sięga do darów natury. Skąd ten nagły szał na chia? Szałwia hiszpańska uprawiana jest w Meksyku i Gwatemali i była doceniana już przez Azteków i Majów, dla których była trzecią najważniejszą rośliną zaraz po fasoli i kukurydzy. To właśnie Majowe nadali nasionom nazwę „chia” co w ich języku oznaczało siłę. Dziś szałwię hiszpańską zalicza się do tzw. superfoods. Co to takiego? To jedzenie, które poprawia nastrój, bo odżywia umysł i ciało dzięki zawartości ogromnej ilości witamin, błonnika, protein i mikroelementów. Innymi słowy to po prostu żywność, która ze względu na swój unikatowy skład jest niezwykle cenna dla organizmu człowieka. Nasiona chia uznawane są za lidera tej grupy, ponieważ mają:

  • osiem razy więcej kwasów omega-3 niż łosoś
  • sześć razy więcej wapnia niż mleko
  • trzy razy więcej żelaza niż szpinak
  • dwa razy więcej potasu niż banan
  • piętnaście razy więcej magnezu niż brokuły
  • cztery razy więcej selenu niż nasiona lnu
  • dziewięć razy więcej fosforu niż mleko

Ponadto odznaczają się wysoką zwartością pełnowartościowego białka, zapobiegających rozwojowi nowotworów antyoksydantów, obniżającego ciśnienie krwi potasu, regulującego trawienie błonnika, kojącego nerwy magnezu, wzmacniającego kości fosforu i wielu innych dobroczynnych substancji. Na nerwy i depresję   Kwasy omega-3, których nasiona chia zawierają najwięcej spośród wszystkich znanych produktów spożywczych, mają udowodnione działanie wspierające pracę mózgu i układu nerwowego. Wspomagają zapamiętywanie, kreatywne postrzeganie i koncentrację dlatego powinny znaleźć się w diecie uczniów i studentów, oraz wszystkich, których praca wymaga wytężonej pracy umysłowej. Omega-3 działają uspokajająco i wzmacniająco na układ nerwowy, przez co ułatwiają radzenie sobie ze stresem, nerwicami, a nawet mogą łagodzić objawy depresji. U osób starszych skutecznie zapobiegają rozwojowi demencji.   Dla szczupłej sylwetki   Nasiona chia mają mało kalorii, a niemal wszystkie węglowodany w nich zawarte pochodzą z błonnika. Skutecznie redukują apetyt, przy jednoczesnym dostarczaniu większości, niezbędnych do zdrowego funkcjonowania, składników odżywczych. Idealnie pasują do lekkich, sezonowych sałatek i dietetycznych koktajli.

chia11  

Lepsze niż napoje izotoniczne!   Majowie i Aztekowie uważali, że nasiona chia dodają energii i podnoszą ogólną wydolność organizmu. Dziś mamy już dowody potwierdzone badaniami naukowymi, które jasno wskazują, że chia działają na ciało podobnie jak napoje izotoniczne, dlatego polecane są osobom czynnie uprawiającym sport, które chcą podnieść swoją wytrzymałość.   Zalety nasion chia można wymieniać jeszcze długo – poprawiają prace serca i układu naczyniowego, sprzyjają namnażaniu korzystnej flory bakteryjnej w jelitach, co zbawiennie wpływa na układ pokarmowy, redukują poziom cukru w ustroju, co ma ogromne znaczenie dla diabetyków, a także zapobiegają nadciśnieniu. Nasiona chia bardzo łatwo włączyć do diety. Po namoczeniu w wodzie znacznie zwiększają swoją objętość i mogą posłużyć jako środek zagęszczający do zup i soków. Z uwagi na fakt, że chia nie mają dominującego smaku pasują niemal do każdej potrawy, najchętniej są jednak używane jako dodatek do koktajli owocowych i warzywnych.