5 przypraw, które uchronią Cię przed grypą i rakiem – sprawdź!

11-10-2016

 

 

Badania naukowe nie pozostawiają złudzeń i potwierdzają tezy, że przyprawy rozgrzewające nie tylko wzmacniają odporność, działają wiruso i bakteriobójczo, ale też chronią przed chorobami nowotworowymi. Jakim substancjom zawartym w popularnych przyprawach zawdzięczamy te dobre wiadomości?

 1) Czosnek: o tym, że substancje chemiczne zawarte w czosnku wzmacniają system odpornościowy wiemy od lat 90. ubiegłego stulecia. Czosnek uznawany jest nawet za naturalny antybiotyk, który skutecznie rozprawia się z infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi. Analizy sugerują, że znajdujące się w tej roślinie związki chemiczne są w stanie zahamować rozwój niektórych raków atakujących układ pokarmowy człowieka, przede wszystkim – raka jelita. Profilaktycznie wystarczy spożywać pół ząbka czosnku dziennie. Uwaga! Podczas zakupów warto wybierać czosnek polski. Jego chiński odpowiednik, który zalewa markety i sklepy jest uboższy w pozytywnie działające substancje.

2) Imbir: Za jego antynowotworowe działanie odpowiada substancja – gingerol. Działa silnie przeciwutleniająco i przeciwzapalnie. Wykorzystywany jest głównie w kuchni hinduskiej, ale coraz częściej trafia na polskie stoły. Warto wspomnieć, że imbir ma również właściwości przeciwwymiotne, dlatego polecany jest kobietom w ciąży i pacjentom, przyjmującym leki wywołujące żołądkowe działania uboczne.

3) Kurkuma: Ta przyprawa zawiera kurkumin związek o właściwościach przeciwzapalnych. W badaniach laboratoryjnych dowiedziono, że kurkumin ogranicza wzrost białaczek, raka okrężnicy, wątroby, żołądka, jajników, bo zmusza komórki rakowe do umierania. Uczeni z Centrum Badań nad Rakiem w Houston dowiedli, że ludzie spożywający 1/4 łyżeczki kurkumy dziennie aż 8 razy rzadziej chorują na raka płuc, 5 razy rzadziej na raka piersi i 10 razy rzadziej na raka nerki, nawet gdy żyją w bardzo zanieczyszczonym środowisku. W przypadku niektórych raków, np. raka piersi, kurkumin wnika do wnętrza komórek i niszczy je. W czystej postaci nie wchłania się w przewodzie pokarmowym. Aby był skuteczny, musi być połączony z papryką lub czarnym pieprzem (jak w curry). Papryka 10 tys. razy zwiększa jego przyswajanie przez organizm

4) Cynamon: Wykazuje bardzo silne działanie antyoksydacyjne i zapobiega powstawaniu wolnych rodników.

5) Pieprz cayenne: Swój ostry smak zawdzięcza  substancji zwanej kapsaicyną, która wykazuje wiele właściwości leczniczych m.in. przeciwbólowe, przeciwzapalne, antyrakowe, korzystnie wpływa na układ krążenia oraz trawienny. Czym ostrzejsza papryka tym zawiera więcej kapsaicyny. Oprócz tego pieprz kajeński to niezwykle bogate źródło witaminy A.