10 rad jak zdrowo grillować

19-04-2017

grillowanie

 

Choć w tym roku druga połowa kwietnia nie zachwyciła nas letnią pogodą, to bez względu na aurę majówka będzie przebiegać pod dobrze znanym hasłem – grillowanie! Grillować będziemy w miastach i na wsiach, na balkonach i piknikach. Jeśli sprawdzą się prognozy będziemy grillować pod parasolami i w ciepłych kurtkach, ale nie zrezygnujemy! W końcu nie na darmo proceder ten określany jest sportem narodowym Polaków. Jak grillować zdrowo, by dania były smaczne, lekkostrawne i pożywne? 

1. Wybór grilla

Nie wszystko co tanie jest opłacalne. Za najzdrowsze uchodzą grille elektryczne, zaraz po nich – węglowe. Wybierając odpowiedni model sprawdź certyfikaty bezpieczeństwa, czy użyte materiały pod wpływem temperatury nie będą wydzielały kancerogennych oparów. Przed pierwszym użyciem dokładnie umyj grill i zawsze zastosuj się do zaleceń producenta odnośnie do jego użytkowania i sposobu konserwowania.

2. Przygotowanie

Przygotowując mięso i ryby pamiętaj o zasadach higieny. Każdy kawałek powinien być starannie opłukany pod bieżącą wodą, a po zamarynowaniu i dodaniu przypraw przechowywany w lodówce. To uchroni mięso przed namnażaniem bakterii. Ważne, by mięso w lodówce przechowywane było odrębnie, bez kontaktu z nabiałem czy owocami.

3. Jakość mięsa

Jeśli chcesz jeść zdrowo unikaj wyrobów „mięsopodobnych”. Naprawdę lepiej sięgnąć po kiełbasę, w której zawartość mięsa to min. 90% niż zadowalać się kawałkiem, który niemal w połowie składa się z konserwantów i wypełniaczy. Sięgaj po mięso chude i świeże. Czytaj składy na opakowaniach! W każdej masarni czy markecie sprzedawca ma obowiązek przedstawić Ci listę składników użytych do wyprodukowania danego wyrobu.

4. Mixy-fixy

Unikaj gotowych mieszanek przypraw! Wiele z nich zawiera glutaminian sodu i inne konserwanty, których nie potrzebujesz do tego, by mięso było pyszne. Znów kłania się czytanie etykiet! Szybkość przygotowania nie jest Twoim sprzymierzeńcem, a fixy nie zawierają niczego co udoskonali efekt finalny grillowania.

5. Przyprawiaj na zdrowie!

Przyprawy zapewnią nie tylko wyśmienity smak i aromat, ale też ułatwią trawienie i zapobiegną wzdęciom. Możesz sięgnąć po czosnek, rozmaryn, tymianek, gorczycę i kolorowy pieprz.  

6. Stosuj marynaty

Dzięki marynacie mięso jest bardziej soczyste i aromatyczne. Absolutnie nie kupuj kawałków mięsa już zamarynowanych, bo idealną bajcę łatwo przygotujesz w domu. Przydadzą się oliwa lub ulubione oleje, cytryna, ostra i słodka papryka, miód, czosnek, cebula, a nawet białe wino!

7. Tacka jest obowiązkowa

Grillując koniecznie używaj tacek. Tłuszcz z mięsa kapiący na rozżarzone węgle może być rakotwórczy.

8. Nie tylko mięso!

Pamiętaj, by grillować również ryby, warzywa, a nawet owoce! Będzie to ciekawym i zdrowym urozmaiceniem grillowego menu.

9. Co z alkoholem?

Jeśli nie wyobrażasz sobie grillowania bez popijania wyskokowych trunków, porzuć piwo na rzecz wina. Wino ułatwi trawienie i nie wzmoże apetytu tak jak piwo, nie dostarczy też tylu pustych kalorii.

10. Dbaj o grill

Nie używaj sztucznych rozpałek. Węgiel powinien rozpalać się naturalnie, a grill po każdym użyciu powinien być myty i odpowiednio przechowywany.